Siirry pääsisältöön

Erikoispostaus 15: Mitä minä teen työkseni?

Really? 

Mitä minä teen työkseni?
Olen tällä hetkellä töissä Auramaa Forssassa autonkuljettajana. Virallisesti olen ammatiltani yhdistelmäajoneuvonkuljettaja ja toimitan tällä hetkellä jakeluauton tehtäviä. En tiedä jatkuuko työni firmassa vielä syksyllä, mutta sen tiedän että tulen alalla olemaan - joko tässä tai eri firmassa.

Autonkuljettajan homma työnä on palkitsevaa. Pidän siitä kun maisema vaihtuu - vaikka itse olenkin jakotykin kuljettaja ja pääsääntöisesti pyörin akselilla Forssa - ja päivät ovat aina erilaisia. Ajaminen itsenään on pieni osa työtä. Suurimman osan ajasta olemme asiakaspalvelijoita ja toimistotyöntekijöitä. Pitää hallita nk. kapulan käyttö, täyttää rahtikirjat, lastata ja purkaa autot, viedä paketit ja lavat asiakkaille, soittaa tarvittaessa ja ennen kaikkea olla aina iloinen ja asiallinen. Joka aamu tai ilta pitää itselleen muistuttaa - tai no ei minun tarvitse - että olen asiakaspalvelija ja yrityksen valttikortti.

Ajokkina minulla toimii yleensä kuorma-auto, mutta joskus pitää perään ottaa kärry ja sitten onkin jo kunnon yhdistelmä perässä. Olen vielä untuvikko alalla ja harjoittelen vasta, joten varsinkin kärry perässä peruuttaminen ei ole mitään lasten leikkiä. Olen sen hurjat kolme kertaa vasta peruuttanut laituriin, mutta aina sen olen siihen loppupeleissä omin nokkineni saanut. Aikaa on ehkä vierähtänyt tovi, mutta aina se on laiturissa ollut moitteettomasti. Työssä tarvitsee käyttää myös paljon muita apuvälineitä, mistä tärkein on varmasti pumppukärryt. Lisäksi käytän paljon "sähköpässiä" ja trukkia, kuorman sitomiseen taas asianmukaisia kuormaliinoja.

pinna kireällä ja ajopiirturi huusi taukoa. Niinpä jäi kosla vinoon ja viivojen yli, mutta eipä se ketään haitannut!

Miksi juuri tämä ala?
Vuonna 2010 äitini ajoi rekkakortin isäpuolen innoittamana. Itse sain ajokortin samaisena vuonna ja sain kesätöitä läheiseltä firmalta. Toimenkuvaan kuului jakaa leipää pakettiautolla ja toisinaan olin äidin mukana kuorma-autolla. Kipinähän ajamiseen syttyi ja pian jo olin koulussa logistiikka puolella. Minulla kävi niin että nälkä kasvoi syödessä: mitä isompaa autoa pääsi ajamaan, sen hauskempaa homma oli! 

Innoittajia olivat takuulla siis äitini lisäksi isäpuoli ja velipuoli. Olen siitä kiitollinen että minulla on ainakin kaksi ihmistä jolle voin koska vain soittaa jos minulle iskee ongelma. Tänäänkin olin hieman hukassa kun jouduin ajamaan Turun terminaalille ja siellä on laitureita 80 kappaletta! Onneksi velipuoli oli todella ihana ja auttoi niin lastaamaan kuin näyttämään paikkoja ja näin ollen selvisin hyvissä ajoin kotiin ja ilman ongelmia.

Fiilikset tällä hetkellä?
Nautin työstä. Työkaverini ovat pääsääntöisesti todella mukavia ja kannustavia. Tietenkin miesvaltaisella alalla on aina epäilijöitä ja sovinisteja, mutta yleensä olemalla vain itse määrätietoinen ja ohittamalla väheksyvät kommentit täällä kyllä pärjää. Kyllähän sitä saa vähän väliä kuulla vihjailuja ja nahjailuja, mutta ei tarvitse kuin hieman osata näpäyttää takaisin niin alkaa arvostus nousemaan. Pitää siis olla hieman huumoria ja tilannetajua sekä ennen kaikkea pitää olla hieman äijä. (toimituksen huomio: eikä se tarkoita siis mitään pieru-paska-juttuja - ai ei vai? -, vaan tarkoitan että pitää pystyä näkemään asiat heidän kannaltaan!)

Fyysisesti kuin henkisestikin työ on raskasta. Päivät ovat helposti pitkiä ja aina ei ole käytössä sähkökäyttöisiä apuvälineitä, vaan pitää kiskoa lavat ja häkit käsin. Pidän kuitenkin kaikesta ruumiillisesta työstä ja tämäkään ei ole poikkeus: ei minua haittaa se että tulee hiki, silloin tietää tehneensä jotain! Kuitenkin kaiken tämän aherruksen ohella yleensä tapaa paljon uusia ihmisiä ja sosiaalinen verkosto kasvaa. Miten sitä paremmin sanomaan, nautin kovasti tästä työstä ja toivon pystyväni tekemään sitä vielä pitkään!

Siinä sitä mennään, kohti Hämeenlinnaa kärryn kanssa!

Miksi kerron tämän teille?
Moni varmaan ihmettelee miksi avaudun työstäni tänne. No, oikeastaan olen niin onnellinen tällä hetkellä kun teen itselleni mieluisaa työtä, että halusin jakaa sen kanssanne. Lisäksi haluan kannustaa kaikkia naisihmisiä alalle! Tämä ei ole vaikeaa, tarvitaan vain hieman habaa ja asennetta niin kyllä täällä miesten keskellä pärjää. Eivät ne pure tai jos purevat niin ei muuta kun samalla mitalla takaisin ;)

Toinen miksi kerron tämän, on se mitä olen pohtinut noita pitkiä päiviä tehdessäni. Työ haittaa harrastusta -termihän se. Pitkät päivät, epäsäännölliset työajat veroittavat todella paljon treenaamista. Haluan kuitenkin molemmat, joten pistän asian toimimaan, mutta se tarkoittaa välillä hiljaisempaa blogin puolella. Tietenkin pyrin aina päivittelemään teille kuulumisia, mutta aina se ei onnistu, sillä joskus on nukuttavakin! Onhan sitä tullut mietittyä mitä elämältään haluaa ja pitääkö toinen - työ tai harrastus - jättää, mutta tällä hetkellä en ole luovuttamassa. Minä teen ja pystyn siihen!

Lukijat: mitä mieltä olitte hieman erilaisesta postauksesta? 
Itsellä oli paljon ideaa postausta miettiessäni, mutta harmi kun en enää kirjoittaessa muistanut niitä..

PS. Huomenna tapahtuu jotain jännittävää, arvaako joku mitä?!
vinkki: ei liity postaukseen mitenkään!

Kommentit

  1. Ei hitsi, täähän oli tosi hyödyllinen ja mukava postaus! Mun iskä on työskennellyt ennen tollasten rekkojen ja kuorma-autojen kanssa ja musta on ihailtavaa, miten niitä osaa käyttää ja ajaa. Oon alkanutkin tässä haaveilemaan, että vielä joku päivä mäkin haluan oikeasti ajaa tollasella isolla yhdistelmällä ja sitten sä kirjotit tän postauksen! Ehkäpä mäkin vielä innostun lisää (ja ennen kaikkea rohkaistun..) ja ihan ehdottomasti haluan joku päivä tollasta ajaa!

    Kiitos tosi mielenkiintosesta postauksesta! (ja blogista ylipäätäänkin..) Tosi silmiä aukaiseva teksti ja toi on vaan niin siistiä ja ihailtavaa, miten tollasia isoja autoja hallitsee :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, kiva että tykkäsit ja kiitoksia! :) Itse pidän kyllä työstä todella todella paljon ja kannattaa tosiaan tälle alalle lähteä! Niin siinä käy että kun pääsee rekkaa ajamaan niin siihen ihan totaalisesti tykästyy ;)

      Vaikkei ruusuilla tanssimista ole niin kyllä, suosittelen! :)

      Poista
  2. Vau! Hieno postaus. Ihailtavaa että olet päätynyt mieleisellesi alalle ja vielä näin hienoon ammattiin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hii, kiitoksia! :) On kyllä ollut jonkinlainen tuuri että päädyin juuri näin mieleiseen ammattiin!

      Poista
  3. Tosi kiva postaus, avarsi tosi paljon. Olen meinaan välillä miettinyt että miten säkin eksyit, karkeasti sanottuna rekkakuskiksi.
    Hyvin kirjoitettu ja mielenkiintoinen teksti (:

    VastaaPoista
  4. Tämä oli oikein mielenkiintoinen postaus! Itse olen aina kunnioittanut raskaanliikenteen kuskeja, sillä ilman teitä monikaan asia ei päätyisi meidän muiden ihmisten pöytiin/työpaikoille! Ja mikä sen hienompaa, kuin nainen rekan ratissa, moni mun rekkamies kaveri olis aina kuumana ;D

    Mun mielestä on hienoa, että naiset ei enää nykyään yritä sulloa itseään naisille suunnatuille aloille, vaan tekee rohkeasti sitä mistä tykkää!
    Terkuin Metallinainen ;D

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

No hei vaan tohtori!

Meillä on maailman paras eläinlääkäri . Ollaan käytetty samaa kotieläinlääkäriä jo varmasti yli kymmenen vuotta. Hän on maailman paras. Tai ainakin meille se sopivin jos ei maailman paras. Kärvisteltyäni viikonlopun yli, äiti soitti heti maanantai aamusta meidän vakiellille. Ja mikä parhainta hän pääsi tulemaan heti saman päivän aikana. On kyllä mahtavaa kun on näin huippu lääkäri tiimin vointia tukemassa! Tutkittavaksi pääsi tänään sekä Alli että Molla. Allin takia ell tallille tuli, mutta toki siinä samalla sitten katsottiin myös Mollan suu ja kysyttiin tuosta sen pahenevasta kutiamisesta. Joka tosiaan tällä hetkellä on niin "kriittisessä vaiheessa" että se yön aikana repii kyljet itseltään auki. Ensin eläinlääkäri tuikkasi Alliin hieman rauhoittavaa ja sen jälkeen tutki Mollan. Mutta koska Alli ei ensimmäisestä piikistä tuntunut rauhoittuvan laittoi se siihen vielä toisen ja jatkoi sitten ponin kimpussa.  Kävi ponin ihan perusteellisesti läpi ja antoi si

Taasko se alkaa?

Jokainen blogia edes hieman seuraileva tietää että olen melko hysteerinen klinikalla ravailija. Jos hevonen ontuu tai tuntuu omituiselta, hommataa sille joko kraniohoitoa tai klinikkaa. Jossain on aina pakko olla syy ja siitä otetaan selvää. Myönnän, että minulle on jopa eläinlääkäri sanonut, että voisi sitä pari päivää kotonakin katsella ennen klinikalle raahausta. Olisihan siinä varmasti pari satasta säästänyt, mutta mielelläni maksan sen summan mielenrauhasta. Hysteerikko mikä hysteerikko. Onko tämä taas alkamassa? Kipua vai kettuilua? Alli on todella herkkänahkainen. Siis kirjaimellisesti. Klippaaminenhan ei aiheuta äänen puolesta ongelmia, mutta kun se tärisevä terä tuodaan iholle se on maailmanloppu*. Alli saa myös todella herkästi haavoja, joka on usempaan kertaan todistettu imppareiden muodossa. Se ei kestä oikeastaan nyt klipattuna kuin yhdellä tietyllä harjalla harjaamista ja sekin on välillä sen mielestä turhan kova. Toisinaan kyljet ovat herkät ja toisinaan mahan

Lukijat keskustelemaan: Millainen on se-oikea kuolain?

Miksi juuri se ja miksei tuo? HOX!  Teksti on täysin minun näkemykseni asioista, kaikki ei sovi kaikille, muistakaa se! ;) Kuolain. Tuo suitsiin ripustettava häkkyrä. Meillä on jos jonkinmoista kuolainta ollut ja varsinkin Mollalla niitä on testailtu. Pidimme Mollaa aluksi vahvana ja vaikeana hevosena, jolta innostuessaan puuttui jarrut. Molla on testannut seuraavia kuolaimia: Kimblewick  - Toimi aikansa, mutta lopulta ei tuottanut haluttua tulosta. Ei ollut se-oikea valinta. Kuparirolleri - Oletettiin kaiken olevan kiinni siitä että Molla puree kuolainta vasten. Paha kämmi ja surkein kokeilu ikinä! Gäg-kuolain  - ei toiminut, teki tammasta etupainoisemman. Pelham  - Toimi myös aikansa, painaa kuitenkin kuolainta vasten Fullcheek - Ei mainittavaa eroa ratsastettavuudessa Olympia + leukaremmi  - Toimii tällä hetkellä Jannin hyppykuolaimena ja maastokuolaimena, toimiva! Mollan se-oikea kuolain on omppunivel. Toimii sillä toivotulla tavalla. Haimme syytä kov