Minulta kysytään usein, mitä sponsoroinnilla tarkoitan. Nyt kun lähestymme vuoden loppua ja ensi vuonna odottavat uudet kujeet, ajattelin kertoa teille, miten sponsorointi noin yleisesti menee ja mikä on vain sitä extraa.
Usein minultao on kysytty mitä sponsoroiminen tarkoittaa. Pinnalta sanottuna, noin pelkistettynä se on hyvän mielen saamista, rahan avulla. Sponsorointi on siis suoranaista rahan lahjoittamista: taloudellisesti siitä ei itse hyöy, mutta henkisesti se voi olla isokin saavutus.
Niin kuin moni tietää, olen sponsoroimisesta haaveillut jo pitkään. Rakastan ruusukkeita, näyttäviä palkintoja ja hyvää mieltä. Parasta on nähdä ihastunut katse saadessaan upean palkinnon tai hymy joka yltää korvasta korvaan. Ei ole parempaa kuin jakaa oman Cup-kilpailun palkinnot niille, jotka ovat ne ansainneet.
Miten voi sponsoroida? Rahalla. Ota haluaamaasi seuraan tai kilpailuun yhteyttä ja kysy mitä yksi luokka maksaa. Ei kannata aloittaa liian isolla haukkauksella, vaan aloittaa pienemmällä ja kun pääsee asiasta jyvälle, nostaa rimaa ylemmäs. Itse olen sellainen "kaikki tehdään täydellisesti ja vähän ylikin" -tyyppi, ja joskus innostun hieman liikaakin. Silloin suunnittelen kaikenlaista ja pyrin hetki hetkeltä kohti päämäärää. Överiksi en usko että ikinä sponsorointi voi mennä, mutta kannattaa tosiaan muistaa pitää jalat maassa.
Mitä tarvitaan sponsoroimiseen? Rahaa. Aika yksitoikkoisia vastauksia eikö? Käytännössä jos haluat ostaa luokan, sinä maksat vain järjestäjän määrittämän hinnan, jota vastaan saat yrityksesi / logosi mainoksen luokkaan. Se mikä rahasumma on, voi olla kaikkea 100-500 euron väliltä. Riippuu järjestäjästä niin kuin myös rahapalkintojen suuruudesta. Muuta et tarvitsekkaan, kun oletkin jo huomaamattasi ostanut itsellesi luokan! Sponsorilla ei tarvitse olla omia ruusukkeita, tämäkin on vain minun haluamani extra.
Entä mitä Extraa? Niin kuin sanoin, olen itse vähän överityyppi. Kun teen jotain, haluan tehdä sen kunnolla. Jo pieni extra luokkasponsoroinnissa on kiva. Jokainen arvostaa takuulla voittoloimea ja se tuo luokkaan omaa näkyvyyttään ja juhlallisuuttaan. Ruusut jaetaan palkintojen jaossa ja taas tilanteesta tuli juhlallisempi. Kun sitten mennään tänne ääripäähän, voidaan jakaa pokaaleja, kaulanauhoja, erilaisia herkkupurkkeja, rehuja, leffalippuja.. Kaikkea mitä maapäällään kantaa. Sanotaan että tässäkin asiassa on vain taivas rajana, sponsorointiin saa käytettyä niin paljon rahaa kuin vain haluaa!
Miten sponsoroinnista hyötyy? Pääasiassahan sponsoroinnin tarkoitus on hakea näkyvyyttä firmalle tai yritykselle. Itse en kuitenkaan haen niinkään näkyvyyttä, vaan olen piiloutunut blogini taakse. Miten siitä hyödyn? No, saamalla fiiliksen kattoon!
Miten sponsoroinnista hyötyy? Pääasiassahan sponsoroinnin tarkoitus on hakea näkyvyyttä firmalle tai yritykselle. Itse en kuitenkaan haen niinkään näkyvyyttä, vaan olen piiloutunut blogini taakse. Miten siitä hyödyn? No, saamalla fiiliksen kattoon!
Yhteenveto: Sponsorointi on rahan muuttamista hyväksi mieleksi!
Oletko kiinnostunut sponsoroinnista
tai jäikö joku asia mietityttämään?
Kysy, nyt vastaan kaikkii sponsorointia liittyviin kysymyksiin!
Kommentit
Lähetä kommentti