Siirry pääsisältöön

tyhjyyteen he sanovan mun kuulee "sua aina rakastan"

tahdon susta kiinni pitää vaikken sua oikeasti enää nää


Kaikkina aikoina ei pysty kirjoittamaan Lurpasta. Joskus kun menee erittäin hyvin, muistelen Lurppaa erilaisessa valossa, se on minun sisällä, minun omassa mielessä lämmittämässä. Se hyppää keskusteluihin ja puhun siitä avoimen positiivisesti. Sitten tulee niitä aikoja, jolloin alan kaipaamaan sitä todella paljon. Aikoja, jolloin joku tietty "ärsyke" tai tilanne saattaa laukaista minulle sen tuntee mistä yritän taas koota itseni. Tällä hetkellä tilanne on siinä henkisessäromahduksessa ja ärsykkeenä aivan turha pieni juttu, joka on minulle kuin puoli elämää. Huolestun pienestä ja kaikkien sanoja lainaten mitättömästä asiasta. Minulle asia on suuri ilman että se on muille. 

oot valona mun tiellä silloin kun on vaikeaa. hullummaksi olisin tullut vielä jos sua ei ois ollutkaan

En halua kirjoittaa blogiini asioita joista voidaan vetää naurettavia johtopäätöksiä. Siksi kirjoitan vain siitä mitä tunnen ja että tällä hetkellä tunteeni on hyvin surullinen ja ahdistunut. En ole mielestäni ketään pakottanut lukemaan blogiani enkä ole myöskään tilivelvollinen kaikista asioista. Blogini kertoo kenttäratsastuksesta ja ihanista suomenhevosistani, sekä käsittelee asiaa joka on minulle arka ja herkkä: Lurppaa. Joskus elämässä tulee näitä aikoja, jolloin olen surullinen ja kaipaan isoa miestä, silloin myös kirjotan siitä blogiini. Jos tätä ei kestä, eikä sitä että postaukseni saattavat olla salaperäisiä eikä heti kerrota mitä nyt tapahtuu, voi skipata tämän. Tämä blogi on minulle myös päiväkirja ja omien tunteiden ja ajatusten purkauskeino.

olet jokaikinen yön ääni kukkamerestä poimin sut, hyvä ajatus sisällä mun pääni kun elämä on suuttunut

Kukaan ei olisi voinut uskoa millaiseen hermoromahdukseen olen tässä asiassa joutunut. Pienestä asiasta vitsaillaan, mikä on oikein enkä tuomitse, mutta sisälläni kasvaa mieletön musta möykky ja eilen illalla se pääsikin ulos. Itkusta ei ollut tulla loppua ja kyllä vitsailu ja nahistelu kotonakin loppui siihen kun mainitsin Lurpan. Olen tänään jo selvittänyt asiaa ja hommat jatkuu eteenpäin suunnitellulla tavalla kunnes toisin sanotaan. Eli tilanne ei ole hälyyttävä eikä mitään järkyttävää ole toivottavasti edessä. Haluan vain varmistua kaikesta ennen kuin kerron kokonaisuudessa mitä on tapahtunut, jos voidaan edes sanoa että mitään on tapahtunut. 

jos sua ei ois ollut niin olisin keksinyt sut, ois susta samanlainen tullut mitään en ois muuttanut

En ikinä kuvitellut että joudun luopumaan elämäni hevosesta niin miten lopulta kävi. Taluttamaan sen tuttuun autoon ja viemään sen viimeiselle matkalle. Kuvittelin aina miten vielä Lurppa 21-vuotiaana laukkailee vihreillä kesäpelloilla itse keikkuen selässä ilman satulaa. Itse nauraen ja nauttien siitä hevosesta joka on minulle koko elämä. Ilman tuota hevosta en olisi ikinä oppinut sitä mitä nyt osaan. En ilman Lurppaa olisi pystynyt tähän mitä nyt teen. Lurpan takia olen vahvempi ja tiedän mitä minun pitää tehdä ja miksi. Taistelen, niinkuin Lurppa taisteli kanssani. Tällä hetkellä ikäväni on kova ja en halua että joudun enää ikinä kokemaan tuota tuskaa ja surua jota joudun kokemaan menettäessäni elämäni tärkeimmän. 

Rakastan nykyisiä hevosiani todella paljon ja toivon että ne ovat rinnallani vielä pitkään. Mikään ei korvaa sitä näkyä, kun aamulla herään ja ikkunasta katson pihalle ja näen laiduntamassa kaksi onnellista suomenhevosta. Öisin näiden kanssa on myös tuo ihana luppakorva, vaikka aamulla se on jo poissa. Olen valmis laittamaan itseni peliin selvityäkseni vaikeista ajoista. Meillä on elämä edessä ja me näytämme muille, niinkuin Lurpan kanssa teimme. Joskus pitää kuitenkin pysähtyä miettimään ja puhumaan. Minä kerron teille Lurpasta, mikä on minulle henkisesti raskasta, mutta samalla se saa minut jaksamaan eteenpäin. Tiedän tehneeni oikeita päätöksiä ja olen onnellinen siitä. Jatkossa toivon pystyväni tekemään päätökset hyvissä ajoin, ilman että kukaan osapuolista joutuu kärsimään. 

en tahdo irtikään päästää taas ilmestyt vierellein, on pakko itseään säästää sen velkaa sulle jäin

kiitos kun olit totta hetken, nyt mun täytyy tästä jatkaa. vierelläni teet loppuretken vaikka se olis kuvitelmaa

Kommentit

  1. Minusta on hienoa, kun pystyt luomaan noin vahvoja tunnesiteitä hevosiisi...että ne ovat sinulle tärkeitä kuin muut ihmiset. Siinä on se puoli mikä auttaa luomaan erityisvahvan siteen hevoseen joka näkyy käsittelyssä ja ratsastuksessa, toisaalta kurja puoli on juuri se, että kun luopumisen aika tulee, on se aina liian aikaisin...:/

    VastaaPoista
  2. Tuttuja tunteita. Tsemppiä!
    Mikään ei tunnu enää oikein miltään, kun on menettänyt elämänsä hevosen... Mutta uskomatonta kyllä, aika tuntuu korjaavan haavoja tässäkin, vaikka pahalta tuntuu.

    VastaaPoista
  3. Melkein itku tuli, kun aloin ajatteleen, että tuollaisia kuvitelmia mullakin on omasta ponista: oon aina ajatellut, miten se tulee vanhenemaan mun kanssa ja näkemään mun lapset ja ehkä jopa oleen niiden ratsuna (tällä hetkellä mä 18v, poni 10v). Mutta tää teksti sai mut todellakin herään; ehkä meidän viimeinen päivä onkin jo huomenna. Kamalan surullista.

    Kirjoitat ihanasti, ja musta on ihanaa miten käsittelet täällä blogissas kaikkia asioita. Nää sun tekstit Lurpasta auttaa varmasti itses lisäksi myös muita saman kokeneita. Tsemppiä sulle ja jatka samaan malliin!

    VastaaPoista
  4. upeaa ja asiallista tekstiä, minä pidän tässä blogissa siitä miten tuot omat tunteesi mukaan tähän touhuun, ei sitä tarvitse puolustella! Itsellänikin samanlainen tarina takana, ja pakko myöntää vaikka iso ihminen jo olenkin niin viikonloppuna purskahdin itkuun kisoissa kun jollain hevosella oli aivan samanlainen erikoinen hirnumisääni kun edesmenneellänikin..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Komppaan tätä kommenttia täysin. Oma hevoseni lopetettiin reilu viikko sitten, todella kaunista tekstiä.

      Poista
  5. Otan osaa :/ ja olen itsekkin joutunut kokemaan saman tunteen monta kertaa kun,vanha hoitohevoseni lopettettiin vaikka oli aika hyvässä kunnossa vielä. Minun mielestä on oikein kertoa tunteitaan blogissa,jos haluaa. Ja tykkään todella paljon siitä että kerrot tunteistasi täällä. Nyt toivotan sinulle tsemppia jatkoon ja jatka samaan malliin!

    VastaaPoista
  6. Ihanasti kirjoitettu teksti! itku melkein tuli lukiessa... Tuli ihan mieleen oma hevonen joka jouduttiin lopettaan viime vuonna :(

    VastaaPoista
  7. Voi mä olen taas ihan itkun partaalla.. Kirjoitat niin ihanasti. Minäkin olen oman voikkokultani joutunut lopettamaan ja samoja fiiliksiä olen tuntenut, niin iskee tää teksti ihan kympillä, know the feeling... <3

    VastaaPoista
  8. Mää kiitän todella todella todella paljon kaikkia kommentoijia! Ihanaa että ihmiset ymmärtävät ja tukevat, se helpottaa hirveästi omaa oloa!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

No hei vaan tohtori!

Meillä on maailman paras eläinlääkäri . Ollaan käytetty samaa kotieläinlääkäriä jo varmasti yli kymmenen vuotta. Hän on maailman paras. Tai ainakin meille se sopivin jos ei maailman paras. Kärvisteltyäni viikonlopun yli, äiti soitti heti maanantai aamusta meidän vakiellille. Ja mikä parhainta hän pääsi tulemaan heti saman päivän aikana. On kyllä mahtavaa kun on näin huippu lääkäri tiimin vointia tukemassa! Tutkittavaksi pääsi tänään sekä Alli että Molla. Allin takia ell tallille tuli, mutta toki siinä samalla sitten katsottiin myös Mollan suu ja kysyttiin tuosta sen pahenevasta kutiamisesta. Joka tosiaan tällä hetkellä on niin "kriittisessä vaiheessa" että se yön aikana repii kyljet itseltään auki. Ensin eläinlääkäri tuikkasi Alliin hieman rauhoittavaa ja sen jälkeen tutki Mollan. Mutta koska Alli ei ensimmäisestä piikistä tuntunut rauhoittuvan laittoi se siihen vielä toisen ja jatkoi sitten ponin kimpussa.  Kävi ponin ihan perusteellisesti läpi ja antoi si

Taasko se alkaa?

Jokainen blogia edes hieman seuraileva tietää että olen melko hysteerinen klinikalla ravailija. Jos hevonen ontuu tai tuntuu omituiselta, hommataa sille joko kraniohoitoa tai klinikkaa. Jossain on aina pakko olla syy ja siitä otetaan selvää. Myönnän, että minulle on jopa eläinlääkäri sanonut, että voisi sitä pari päivää kotonakin katsella ennen klinikalle raahausta. Olisihan siinä varmasti pari satasta säästänyt, mutta mielelläni maksan sen summan mielenrauhasta. Hysteerikko mikä hysteerikko. Onko tämä taas alkamassa? Kipua vai kettuilua? Alli on todella herkkänahkainen. Siis kirjaimellisesti. Klippaaminenhan ei aiheuta äänen puolesta ongelmia, mutta kun se tärisevä terä tuodaan iholle se on maailmanloppu*. Alli saa myös todella herkästi haavoja, joka on usempaan kertaan todistettu imppareiden muodossa. Se ei kestä oikeastaan nyt klipattuna kuin yhdellä tietyllä harjalla harjaamista ja sekin on välillä sen mielestä turhan kova. Toisinaan kyljet ovat herkät ja toisinaan mahan

Lukijat keskustelemaan: Millainen on se-oikea kuolain?

Miksi juuri se ja miksei tuo? HOX!  Teksti on täysin minun näkemykseni asioista, kaikki ei sovi kaikille, muistakaa se! ;) Kuolain. Tuo suitsiin ripustettava häkkyrä. Meillä on jos jonkinmoista kuolainta ollut ja varsinkin Mollalla niitä on testailtu. Pidimme Mollaa aluksi vahvana ja vaikeana hevosena, jolta innostuessaan puuttui jarrut. Molla on testannut seuraavia kuolaimia: Kimblewick  - Toimi aikansa, mutta lopulta ei tuottanut haluttua tulosta. Ei ollut se-oikea valinta. Kuparirolleri - Oletettiin kaiken olevan kiinni siitä että Molla puree kuolainta vasten. Paha kämmi ja surkein kokeilu ikinä! Gäg-kuolain  - ei toiminut, teki tammasta etupainoisemman. Pelham  - Toimi myös aikansa, painaa kuitenkin kuolainta vasten Fullcheek - Ei mainittavaa eroa ratsastettavuudessa Olympia + leukaremmi  - Toimii tällä hetkellä Jannin hyppykuolaimena ja maastokuolaimena, toimiva! Mollan se-oikea kuolain on omppunivel. Toimii sillä toivotulla tavalla. Haimme syytä kov