Siirry pääsisältöön

"Ja sitten heräsin..."

Huomioikaa tämä! Tähän postaukseen ei liity hevoset mitenkään!



Tämä postaus liittyy uneeni, jonka näin viime yönä. Aloin sitä jo aamusta pohtimaan ja kirjoitin sen toiseen hevosettomaan blogiini. Halusin kuitenkin jakaa sen myös tänne, sillä se herätti minussa paljon hämmennystä ja omituisia tunteita. Mitä tuollainen uni voi tarkoittaa?

Normaalisti näen aivan naurettavia unia tai en muista niitä. Tämä viime öinen uni oli jotenkin niin todentuntuinen ja se jatkui jatkumistaan. Edelleen muistan kaikki yksityiskohdat aivan selvästi, vaikken osaa niitä täysin tekstin muodossa kuvailla. Kopioin tämän tekstin toisesta blogistani, mutta uneni oli tosiaan tälläinen:


Unessa olin töissä kaupassa. Kauppa ei ollut tuttu ennestään, en ollut siis ikinä ollut tuollaisessa kaupassa. Työvaatteet olivat kuitenkin samat, mitä itse käytän töissä. Olin kassalla, kunnes hyllystä tippui jotain ja menin nostamaan sen. Samassa paikassa, tai todella lähellä kassaa, oli myös kaksi työkaveriani, joita en tunne, eli eivät olleet tuttujani niin kutsutusta valvetilasta. Kun olin nostamassa tipunnutta tavaraa, vireeni saapui kaksi pitkää miestä. Ensin ne puhuivat jotain ja vastasin ystävällisesti. Työkaveri oli siirtynyt kassalle palvelemaan asiakasta. 

Totesin miehille että nyt minun pitää jatkaa töitäni, jolloin toinen hymyili ivallisesti ja sanoi että minä en mene minnekkään. Siinä vaiheessa unessa minulla kävi mielessä jonkinlainen kiristystilanne tai muu ahdistava tunne. Samassa mies otti minua kädestä kiinni ja toinen mies toisesta, otti aseen ja ampui työkaverini. Minua hän ei ampunut. Samalla kauppaan saapui pitkä polkkatukkainen blondi vihreässä takissa. He ryöstivät kaupasta rahaa ja arpoja, jotka minä siis kassasta luovutin. Jossain vaiheessa  miehet lähtivät kaupasta, blondi jäi kuitenkin vielä ja ampui toisen työkaverini. Tässä vaiheessa heräsin ensimmäisen kerran.

Nukahdin kuitenkin nopeasti ja sama uni jatkui. Olin tuulikaapissa, mutta tuulikaapin ovi oli enemmän normaalin oven mallinen, eli sain sen lukkoon siltä puolelta missä itse olin ja sitä ei saanut avattua toiselta puolelta eikä siitä nähnyt läpi. Voisin siis olettaa olevani jonkinlaisessa huoneessa.  Joku kuitenkin huusi toiselta puolelta että ovi pitää avata, hän tarvitsee apua. Olin tässä vaiheessa soittanut hätäkeskukseen, mutta puhelu oli jäänyt kesken ja puhelin tippunut maahan. Avasin oven luullen että siellä oli työkaverini, mutta oven takana olikin tämä pitkä blondi. Saman tien kun sain lukon auki, blondi avasi oven kunnolla ja ampui minua. Perään totesi miesten olevan raukkiksia kun oli jättänyt minut ampumatta. Luoti osu oikean solisluun alapuolelle, lähelle keuhkoja ja sydäntä. Hätkähdin toisen kerran hereille, mutten ehtinyt tajuta heräämistäni kun nukahdin jo uudelleen.

Uudessa pätkässä olin yksin tuulikaapissa puoli-istuvassa asennossa ja pitelin kättä haavan päällä. En uskaltanut liikuttaa kättäni ja kipu oli järjetön, kuumottava. Edessäni oli minun Nokia puhelimeni, joka oli veressä, mutten uskaltanut ottaa sitä. Minua pyörrytti ja oksetti, mutta nousin ylös ja lähtin kävelemään pihalle. Pääsin jonkun 300 metriä kun ambulanssi tuli vastaan ja kääntyi kaupalle. Käännyin ympäri lähteäkseni ambulanssia kohti, mutta tässä vaiheessa tipahdin polvilleni ja heräsin. 

Herätessäni juuri siihen kohtaan missä unessa oli ammuttu oli järjetön, vihlova kipu ja tuntui etten saanut kunnolla henkeä. Ja oikeastaan edelleen tuntuu samalta, enää kipu ei ole niin järjetön, mutta kuitenkin ihan kun joku olisi joskus lyönyt siihen kovaa ja vieläkin tuntuu että happi kulkisi vain toisen keuhkon kautta. 


Pelottavinta tässäkin unessa lienee se mitä tunsin hereillä ollessani ja herätessäni. Joskus kun esimerkiksi jalka puutuu unessa ja herää, huomaa nukkuneensa huonossa asennossa, jonka takia jalka on puutunut. Kuitenkaan en ole mitänkään lyönyt itseäni tuohon kohtaan ja en löydä tälle mitään järkevää selitystä. Poikkeaa uni muutenkin niin paljon normaaleista unista mitä näen, että piti oikein pysähtyä sitä miettimään. Ja edelleen koko uni on piirtynyt verkkokalvoilleni ja muistan oikeastaan jokaisen yksityiskohdan.

Unen tunnelma oli tavallaan ahdistava, mutta toisaalta olin tilanteessa levollinen. Hymyilin ryöstäjille heidän poistuessaan ja kiitin samalla tavalla kun normaalia asiakasta. Olin sen ajan mitä he olivat kaupassa rauhallinen, vaikka he olivat ampuneet jo yhden työtoverin. Tuntui että olin vasta ensimmäisen kerran tuulikaapissa paniikissa ja sen jälkeen kun minua oli ammuttu, ajattelin vain enemmän sitä, etten vielä halua kuolla. Eli kerrassaan hämmentävä uni..

Huh, tulipas pitkä ja kuvaton postaus, toivottavasti joku jalksoi lukea! :) Onko täällä lukijoiden joukossa joku, joka osaisi tulkita unia? Unikirjoista ei ole mitään hyötyä ja tavallaan en "sellaiseen hömppään" usko, mutta en löydä tälle edes alitajunnasta mitään loogista selitystä. Kyllä ne unet osaavat yllättää!

Oletteko te nähdeet hämmentäviä tai pelottavia unia mitä ette ymmärrä?

Kommentit

  1. Pelottavaa :o Katoitko ennen nukkumaanmenoa telkkarista jotakin? Tai luitko kirjaa? Mäkin oon nähnyt tosi paljon kaikenlaisia outoja unia, vissiin parikin unta samasta aiheesta: että olen itse jossakin pelissä "hahmona" mutta just ennenkuin mut on tapettu siinä, onnistun jotenkin pysäyttämään sen, ihan niinkuin pelissäkin pelin pystyy pysäyttämään. Ja tosta tekee vieläkin oudomman sen, että en oikeestaan pelaa mitään pelejä, jollakin joka pelaa, olisin ymmärtänyt ton unen mut en mulla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En katsonut, en ole tainnut katsoa telkkaria taas pariin viikkoon eikä kirjojakaan ole tullut luettua.

      Maanantaina tein työpäivän verran Opinnäytetyötäni (olin töissä siis 5.30-23.45) ja kun pääsin kotiin menin nukkumaan. Yö venähti pitkäksi ja heräsin myöhään, mutta menin kuitenkin iltapäivällä 14.30 töihin, missä olin aina 21.30 asti. Tämän jälkeen tulin kotiin ja päivitin blogin ja menin nukkumaan. Eli mitään erikoista ei pitäisi olla tapahtunut :D

      Poista
  2. Mä näin sunnuntain ja maanantain välisenä yönä ihan kaamean painajaisen. Minusta tuntuu, että olen nähnyt samantyyppistä painajaista ennenkin , mutta en muista milloin.

    Unessa minulla oli täti, jollaista minulla ei oikeasti ole. Hän oli joku ehkä 50-vuotias nainen, jolla oli todella vaaleat hiukset jotka olivat isona hattarapilvenä hänen päänsä ympärillä. Silmät olivat jäänsiniset ja vähän hypnoottiset, mutta kun hän hymyili, niin hänen kasvoilleen nousivat hymykuopat ja naururypyt, ja hän näytti kamalan ystävälliseltä. Hänellä oli vanhan mummon vaatteet, kukkakuosia ja muuta yhtä retroa (:D).
    Olimme meidän kotonamme, ja siellä olivat myös isoveljeni ja hänen tyttöystävänsä (18-vuotiaita). Äiti ja isä olivat jossain ihan muualla, jossain matkoilla kai, ja se tätini oli kutsuttu lapsenvahdiksi minulle. Tädillä oli joku nimikin, mutta sitä en muista.

    Sitten yhdessä vaiheessa, kun olimme ihan tavallisesti siinä jotain tekemässä, niin yhtäkkiä se täti raivostui, silmät muuttuivat punaisiksi ja sillä oli kädessä veitsi ja se yritti tappaa minut. Muutenkin se sai välillä ihan ihme raivokohtauksia, tosin isoveljeni tietenkin suojeli minua, tässä unessa hän oli se sankari. Täti ei muistanut jälkeen päin raivokohtauksistaan yhtään mitään, epäili että näin näkyjä ja niin edes päin. Mutta yhdessä vaiheessa tutkin hänen vaatteitaan ja huomasin, että niissä oli kauheasti taskuja, ja jokaisessa taskussa oli jonkinlainen veitsi. Hän säilöi niitä taskuihinsa ja yritti estää minua ottamasta niitä.
    Heräsin painajaiseeni aamuyöllä viiden aikoihin. En muista unen loppumiskohtaa, mutta uni pelotti minua todella paljon ja pelkäsin että se jatkuisi. Loppuyön näin kuitenkin ihan rauhallisia unia.

    Uni ole pelottava ja jollain tavalla hämmentäväkin. En tiedä, mistä se tätikin tuli, sillä minun oma tätini on sekä ihan eri näköinen että ihan eri luonteinen. En katsonut samana iltana mitään pelottavia ohjelmia, vaikka luin kyllä vähän jännempää kirjaa. Mutta ei siinä mitään tappamista ollut siinä kirjassa. Tosin naisen ulkomuoto muistutti etäisesti yhtä kirjan henkilöä, joka oli kirjassa vähän inhottava tyyppi. Uni on varmasti saanut jotain siitä lukemastani kirjasta, mutta sen tapahtumia en ymmärtänyt enkä tule varmasti ymmärtämäänkään. Voin vain toivoa, että se hirveä nainen jäi yhteen uneen eikä rupea vainoamaan minua unimaailmassani. Muumipeikko teki minulle niin yhdessä vaiheessa, putkahti ihan joka paikassa esiin. Mutta se onkin jo ihan toinen juttu. :)

    VastaaPoista
  3. Oon nähny pari ihan ihmeellistä unta ja kun on valveilla ajatellut niitä, niin ei niissä ole mitään ahdistavaa yms. ja ne on ihan epä-realistisia! Kun on kertonut kavereillekin niitä, niin on tuntunu ettei niissä oo mitään ahdistavaa.. Silti, siinä hetkessä kun näki niitä unia nukkuessaan, on ollut ihan hirveän ahdistava olo ja aamulla se ahdistus on jatkunut... /:
    En tarkalleen edes muista, että mitä niissä unissa on tapahtunut, kun niistä on jo sen verran aikaa.

    VastaaPoista
  4. Kyllä mä ainakin jaksoin lukea tässä bussimatkalla, aika mielenkiintosta oikeesti :o mä näin kerran unta missä mua puukotettiin kylkiluiden väliin ja aamulla siinä oli oikeesti mustelma, joka ei oo lähtenyt sen jälkeen (tapauksesta on kuukausia) niin ymmärrän hyvin sun tunteen! Pelottavaa etten sanoisi :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jeps! Hassua kun yleensä unet ns. unohtaa mutta tästä muista ihan kaiken edelleen. Myös sen että kun työkaverit ammuttiin, niitä ammuttii keskelle rintakehää, molempia ja siihen oli joku erityinen syy tässä unessa.. Hieman ahdistavaa todella! :(

      Poista
  5. Toi olis musta aika ahdistavaa.....

    Mä oon joskus nähnyt unta omasta elämästä, siis sen kulumisesta, varmaa ainut uni jonka muistan :) Olin siis ensin nuori ja aikaa kului ja vanhenin siinä samalla, se oli niin todellista et ihan hirvitti. Viimeinen asia ennen ku heräsin oli se kun olin vanhainkodissa ja katoin peiliin, olin semmonen vanha mummo, peilin vierestä köpöttelin valoisaan oleskeluhuoneeseen oman aviomiehen kainaloon. Sit ku heräsin nii olin vissii itkeny sen unen aikan tai alkanu vast lopus itkemään, sitä olotilaa on nii vaikee kuvata, mut otin ton unen jotenki tosi vakavasti ja muistan sen siis ihan kirkkaasti vieläkin vaik siit on varmaa joku pari vuotta ku näin sen.

    VastaaPoista
  6. Näin kerran unta, että olin raskaana ja aamulla tuntu oudolta mahassa, mut toi sun uni oli aika ahdistava :(

    VastaaPoista
  7. jep ahdistava uni... Mutta oothan saattanu unissas lyödä esim kädellä siihen kohtaan :) ja alitajunta muodostaa pikkujutuistakin, joihin et edes itse kiinnitä huomiota, unen.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

No hei vaan tohtori!

Meillä on maailman paras eläinlääkäri . Ollaan käytetty samaa kotieläinlääkäriä jo varmasti yli kymmenen vuotta. Hän on maailman paras. Tai ainakin meille se sopivin jos ei maailman paras. Kärvisteltyäni viikonlopun yli, äiti soitti heti maanantai aamusta meidän vakiellille. Ja mikä parhainta hän pääsi tulemaan heti saman päivän aikana. On kyllä mahtavaa kun on näin huippu lääkäri tiimin vointia tukemassa! Tutkittavaksi pääsi tänään sekä Alli että Molla. Allin takia ell tallille tuli, mutta toki siinä samalla sitten katsottiin myös Mollan suu ja kysyttiin tuosta sen pahenevasta kutiamisesta. Joka tosiaan tällä hetkellä on niin "kriittisessä vaiheessa" että se yön aikana repii kyljet itseltään auki. Ensin eläinlääkäri tuikkasi Alliin hieman rauhoittavaa ja sen jälkeen tutki Mollan. Mutta koska Alli ei ensimmäisestä piikistä tuntunut rauhoittuvan laittoi se siihen vielä toisen ja jatkoi sitten ponin kimpussa.  Kävi ponin ihan perusteellisesti läpi ja antoi si

Taasko se alkaa?

Jokainen blogia edes hieman seuraileva tietää että olen melko hysteerinen klinikalla ravailija. Jos hevonen ontuu tai tuntuu omituiselta, hommataa sille joko kraniohoitoa tai klinikkaa. Jossain on aina pakko olla syy ja siitä otetaan selvää. Myönnän, että minulle on jopa eläinlääkäri sanonut, että voisi sitä pari päivää kotonakin katsella ennen klinikalle raahausta. Olisihan siinä varmasti pari satasta säästänyt, mutta mielelläni maksan sen summan mielenrauhasta. Hysteerikko mikä hysteerikko. Onko tämä taas alkamassa? Kipua vai kettuilua? Alli on todella herkkänahkainen. Siis kirjaimellisesti. Klippaaminenhan ei aiheuta äänen puolesta ongelmia, mutta kun se tärisevä terä tuodaan iholle se on maailmanloppu*. Alli saa myös todella herkästi haavoja, joka on usempaan kertaan todistettu imppareiden muodossa. Se ei kestä oikeastaan nyt klipattuna kuin yhdellä tietyllä harjalla harjaamista ja sekin on välillä sen mielestä turhan kova. Toisinaan kyljet ovat herkät ja toisinaan mahan

Lukijat keskustelemaan: Millainen on se-oikea kuolain?

Miksi juuri se ja miksei tuo? HOX!  Teksti on täysin minun näkemykseni asioista, kaikki ei sovi kaikille, muistakaa se! ;) Kuolain. Tuo suitsiin ripustettava häkkyrä. Meillä on jos jonkinmoista kuolainta ollut ja varsinkin Mollalla niitä on testailtu. Pidimme Mollaa aluksi vahvana ja vaikeana hevosena, jolta innostuessaan puuttui jarrut. Molla on testannut seuraavia kuolaimia: Kimblewick  - Toimi aikansa, mutta lopulta ei tuottanut haluttua tulosta. Ei ollut se-oikea valinta. Kuparirolleri - Oletettiin kaiken olevan kiinni siitä että Molla puree kuolainta vasten. Paha kämmi ja surkein kokeilu ikinä! Gäg-kuolain  - ei toiminut, teki tammasta etupainoisemman. Pelham  - Toimi myös aikansa, painaa kuitenkin kuolainta vasten Fullcheek - Ei mainittavaa eroa ratsastettavuudessa Olympia + leukaremmi  - Toimii tällä hetkellä Jannin hyppykuolaimena ja maastokuolaimena, toimiva! Mollan se-oikea kuolain on omppunivel. Toimii sillä toivotulla tavalla. Haimme syytä kov