Siirry pääsisältöön

Tähtiä tavoitellen - pienin askelin kohti päämäärää

Vuodesta äks vuoteen ääretön?

© Hanna Kenttä
Minulla oli kehitteillä postaus tavoitteista, treenistä talveksi, hauskoja kuvia ja muuta mukavaa. Miettiessäni tavoitteita, palasin ajassa taakse päin, tutkimaan sitä mihin olen päässyt ja missä ajassa. Hevosen omistaminen - tai ylläpitäminen - ei ole ollut minulle aina itsestään selvyyttä ja siksi minusta tuntuu että olen todella onnekas saadessani näin hienon mahdollisuuden. Minulla on mielettömän ahkera äiti, joka ei ole - ja tuskin ikinä enää tuleekaan olemaan enää niin hyvässä voimassa mitä ennen on ollut - niin hyvissä voimissa kuin ennen, mielettömän aktiivinen isäpuoli, joka väittää ettei välitä vaikka oikeasti välittää enemmän kuin ketään ja mielettömän ihana hevosen omistaja, joka on antanut minulle mahdollisuuden päästä sinne missä nyt olen.

Joskus minusta tuntuu että petän kaikki nämä ihanat ihmiset tekemällä päätöksiä jotka hidastavat menestymistä tai kehittymistä. Joskus minun on pakko tehdä enemmän töistä saadakseni autettua raha-asioissa ja toisinaan tuntuu etten pysty tuottamaan sitä haluttua tulosta mitä joskus myös porukat kaipaavat. En halua pelkästään menestyä itseni takia, haluaisin tuoda sitä kunniaa näille ihmisille jotka tekevät minun eteeni niin paljon, etten vain saata heitä tilanteeseen, missä he tekevät kaikkensa, mutta minä en anna siitä palkkaa. Tietenkin tiedän ettei kukaan näistä läheisistäni, taustajoukoistani, ajattele näin, mutta minulla on välillä tunne, että minun eteen on tehty niin paljon ja en kuitenkaan pysty lunastamaan paikkaani.

Olen kuitenkin ollut aina hirveän varovainen siinä, etten vie hevosta liian pian, liian vaikean tehtävän eteen. En ikinä olisi voinut kuvitella 2011 vuonna, että hyppäämme 2013 suomenhevosten estemestaruuksissa! Silloin kahdeksankymmenen senttimetrin rata oli jo saavutus ja hyvä suoritus. Itseasiassa selatessani vanhoja videoklippejä, en olisi vielä tämän vuoden tammikuussa ollut varma osallistumisesta. 2012 vuonna minulle sanottiin että olimme valmiita suomenhevosten kenttämestaruuksiin. Halusin kuitenkin pelata varman päälle ja osallistuin tutustumisluokkaan suomenhevosten mestaruuden sijaan. Tiedän tehneeni oikean päätöksen ja tänä vuonna luokkanousu oli helppo; me luotimme toisiimme enemmän ja uskalsimme ottaa haasteen vastaan.

Olen menettänyt poni- ja juniorivuoteni eli en ole enää tähtiainesta - ainakaan virallisesti. Olen kuitenkin huomannut, että pienin askelin pääsen päämäärään. Minun ei tarvitse heti päästä kilpailemaan vaikealla tasolla, olen ylpeä siitä että olemme edenneet suunnitelmien mukaan ja näin homma on pysynyt mieleisenä molemmille. Vaikka nälkä kasvaa syödessä olen huomannut että kärsivällisyys palkitsee. Avoimen helpon esteet suorastaan huusivat osallistumaan jo viime vuonna, mutta kestin vielä kylmän talven ja odotin kesään. Emme joutuneet liian vaikeisiin tehtäviin, vain teimme parempaa suoritusta kuin alemmalla tasolla, vain odottamalla ja valmistelemalla paremmin.


Eikä minulla ole mitään vastaan niitäkään ihmisiä jotka haluavat nopeammin edetä, mielestäni se on jokaisen oma valinta ja toiset hevoset ja ratsastajat sopivat niin hyvin jo heti yhteen että voivat näin tehdä. Itse pelaan aina varmanpäälle, joskus ehkä liiankin hyvin, joka saattaa vaikuttaa siltä että junnaisin paikallani. Uskon myös että jollain toisella ratsastajalla minunkin hevoset voisivat olla jo nyt huippuja. Itse etenen rauhassa ja teemme asiat omalla painolla. 

Haluan myös että homma on molempien mielestä kivaa. Jos hevonen tuntuu nuupealta ennen tärkeää kisaa, minä jätän kisat väliin ja hevonen saa jäädä kisaviikonlopuksi maastoilemaan. Totta kai haluan menestyä, mutta menestymiseen tarvitaan tässä lajissa myös kilpakumppani jonka kanssa suoritusta teet. Jos toinen ei halua mennä, en usko että sinunkaan mielialasi on radalla aivan ylimmillään? Totta kai harmitellaan isojen, tärkeiden kisojen peruuntumista, mutta jossain vaiheessa palkitaan siitä ymmärryksestä jonka antoi kanssa kilpailijalleen. 

Se mitä halusin siis sanoa: olen äärettömän onnellinen ja otettu siitä, että minulle on annettu näin hieno mahdollisuus. Ilman äitiäni ei hevoset olisi kotona. Ilman isäpuoleeni tuskin pystyisin tähän missä nyt olemme. Ilman Pyry omistajaa en olisi ikinä päässyt kokemaan edes tätä missä nyt olen. Ympärilläni olevat ihmiset tekevät minut onnekkaaksi ja ovat minulle ennen kaikkea tärkeitä. Vaikken minäkään joka päivä hymyile kuin naantalin aurinko, sydämessäni olen kiitollinen kaikille tukijoukoilleni ja en voi edelleenkään sanoin kuvailla tätä kiitollisuutta. Siis kiitos.

Me jatkamme matkaa tähtiä tavoitellen, tehkää tekin niin!
ja muistakaa kiittää taustatukeanne, he ovat korvaamattomia!

Kommentit

  1. Vitsit Pyry näyttää niin uljaalta ja tärkeeltä tossa toisessa kuvassa! Tää oli kiva postaus. :-)

    VastaaPoista
  2. Tunnistan itseni tästä tekstistä hyvin, minulla on vanhempieni ostama tosi hieno, mutta hemmetin vaikea ja raaka kouluhevonen. Kun jätän kisat väliin hevosen tuntuessa mahdottomalta, tai teen ala-arvoisen suorituksen, tunnen valtavaa syyllisyyttä siitä että en pärjää vanhempien hyvää hyvyyttään ostamalla kalliilla hevosella. Tämän tunteen yritän saada talven aikana työstettyä pois, sillä se ei ainakaan paranna kehitystäni! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. näinhän se on :) Vaikka minäkin itse maksan jokaisen lähdön. en tiedä miksi koen syyllisyyttä siitä etten menesty, ei se kuitenkaan ole äidinkään kukkarosta vaan omasta :D Jotenkin haluaisi pärjätä porukoiden mieliksi, ehkä se tästä! :)

      Ja tsemppiä teillekin!

      Poista
  3. Kun ponimme tuli meille se oli arka ja pelksi ihmisi. Ensimmäksen vuoden aikana en edes yrittänyt ratsastaa sillä montaa kertaa käsittelin pääosin maastakäsin ja kehitin luottamusta. Nyt poni jo luottaa minuun ja voi istua laitumella sen selässä ilman varusteita. Poni on kyllä vieläkin ratsastaessa villi jos ratsastan kentällä mutta maastossa voin laukata pitkiäkin pätkiä ja poni kuuntele olemme edenneet hitaasti mutta varmasti ja ponin edoilla

    VastaaPoista
  4. Voi ihana postaus!

    elamanikuvina.blogspot.fi

    VastaaPoista
  5. Täälläkin yksi, joka on junnannut nyt vuoden koko ajan samalla tasolla. Ei vaan oo vielä sellanen fiilis, että vois lähtee eteen päin, vaikka tällä tasolla missä nyt ollaan, meillä tulee jo tosi hyviä tuloksia. Kyllä se siitä sitten :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jep, kyllä se siitä, sitten vasta eteenpäin kun itsellä on se fiilis :)

      Poista
  6. Hei! Mun oli pakko tulla kommentoimaan sun blogia. Olen tätä seurannut jo pidemmän aikaa ja sain omaan blogiin inspiraatiota sun blogin kautta. Odotan aina innolla uusia postauksia, sun ratsastustyyli ja kirjoitustapa on todella mahtavaa, en voi kun kadehtia sua. Jospa törmäilisimme joskus samoissa kisoissa, pitää tulla sua jututtamaan ihan "livenä" :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oi, kiitos paljon ihanasta kommentista! :) Toivottaavasti törmäillään kisoissa!

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

No hei vaan tohtori!

Meillä on maailman paras eläinlääkäri . Ollaan käytetty samaa kotieläinlääkäriä jo varmasti yli kymmenen vuotta. Hän on maailman paras. Tai ainakin meille se sopivin jos ei maailman paras. Kärvisteltyäni viikonlopun yli, äiti soitti heti maanantai aamusta meidän vakiellille. Ja mikä parhainta hän pääsi tulemaan heti saman päivän aikana. On kyllä mahtavaa kun on näin huippu lääkäri tiimin vointia tukemassa! Tutkittavaksi pääsi tänään sekä Alli että Molla. Allin takia ell tallille tuli, mutta toki siinä samalla sitten katsottiin myös Mollan suu ja kysyttiin tuosta sen pahenevasta kutiamisesta. Joka tosiaan tällä hetkellä on niin "kriittisessä vaiheessa" että se yön aikana repii kyljet itseltään auki. Ensin eläinlääkäri tuikkasi Alliin hieman rauhoittavaa ja sen jälkeen tutki Mollan. Mutta koska Alli ei ensimmäisestä piikistä tuntunut rauhoittuvan laittoi se siihen vielä toisen ja jatkoi sitten ponin kimpussa.  Kävi ponin ihan perusteellisesti läpi ja antoi si

Taasko se alkaa?

Jokainen blogia edes hieman seuraileva tietää että olen melko hysteerinen klinikalla ravailija. Jos hevonen ontuu tai tuntuu omituiselta, hommataa sille joko kraniohoitoa tai klinikkaa. Jossain on aina pakko olla syy ja siitä otetaan selvää. Myönnän, että minulle on jopa eläinlääkäri sanonut, että voisi sitä pari päivää kotonakin katsella ennen klinikalle raahausta. Olisihan siinä varmasti pari satasta säästänyt, mutta mielelläni maksan sen summan mielenrauhasta. Hysteerikko mikä hysteerikko. Onko tämä taas alkamassa? Kipua vai kettuilua? Alli on todella herkkänahkainen. Siis kirjaimellisesti. Klippaaminenhan ei aiheuta äänen puolesta ongelmia, mutta kun se tärisevä terä tuodaan iholle se on maailmanloppu*. Alli saa myös todella herkästi haavoja, joka on usempaan kertaan todistettu imppareiden muodossa. Se ei kestä oikeastaan nyt klipattuna kuin yhdellä tietyllä harjalla harjaamista ja sekin on välillä sen mielestä turhan kova. Toisinaan kyljet ovat herkät ja toisinaan mahan

Lukijat keskustelemaan: Millainen on se-oikea kuolain?

Miksi juuri se ja miksei tuo? HOX!  Teksti on täysin minun näkemykseni asioista, kaikki ei sovi kaikille, muistakaa se! ;) Kuolain. Tuo suitsiin ripustettava häkkyrä. Meillä on jos jonkinmoista kuolainta ollut ja varsinkin Mollalla niitä on testailtu. Pidimme Mollaa aluksi vahvana ja vaikeana hevosena, jolta innostuessaan puuttui jarrut. Molla on testannut seuraavia kuolaimia: Kimblewick  - Toimi aikansa, mutta lopulta ei tuottanut haluttua tulosta. Ei ollut se-oikea valinta. Kuparirolleri - Oletettiin kaiken olevan kiinni siitä että Molla puree kuolainta vasten. Paha kämmi ja surkein kokeilu ikinä! Gäg-kuolain  - ei toiminut, teki tammasta etupainoisemman. Pelham  - Toimi myös aikansa, painaa kuitenkin kuolainta vasten Fullcheek - Ei mainittavaa eroa ratsastettavuudessa Olympia + leukaremmi  - Toimii tällä hetkellä Jannin hyppykuolaimena ja maastokuolaimena, toimiva! Mollan se-oikea kuolain on omppunivel. Toimii sillä toivotulla tavalla. Haimme syytä kov