Siirry pääsisältöön

Haaste - Millainen hevosenomistaja olen?

Pakko heti sanoa että upea haaste, minkä teen mielelläni. Haastein sain blogeilta Zlatograd's life ja Eerika ja Rampe, kiitos paljon näin kivasta haasteesta. Monta kertaa olen tämänkin sanonut, mutta sanotaan vielä kerran. Eli yritän kertoa mahdollisimman selkeästi asiat, mutta teksti saattaa olla paikoitellen hieman sekavaa, pahoittelen!


Hevosen omistaminen on aina tarkoittanut minulle suurta vastuuta. Pienempänä tiesin jo että jos / kun saan hevosen, joudun tekemään kaksin käsin hommia sen eteen. Ja niin todellakin on ollut. Ja tällä siis todellakin tarkoitan sitä että olen joutunut tekemään töitä maksaakseni ja päästäkseni siihen pisteeseen missä nyt olen. Pienempänä juoksin talutustunneilla taluttamassa, autoin aloittelijoita, tein talleja jne. Vastuun siis olen aina kantanut, vaikka joskus tuntuukin että repsahtaa.

Totaalinen vastuu tuli viimeistään oman tallin myötä ja sen myöden olen jopa alkanut tuntemaan itseäni paremmin  hevosenomistajana. Olen joissain asioissa hyvinkin tarkka, kun taas toiset asiat katson hyvin suurpiirteisesti. Tarkka olen ehdottomasti hevosen terveydestä. Lurpan jälkeen olen ollut vähintäänkin fanaattinen jalkojen suhteen ja niitä hoidatan ahkerasti ja kylmäysletkut ovat meillä kova juttu! Lisäksi olen tarkka ruokinnan suhteen. Meillä hevoset syövät Kauraa, BH Balancea, melassia, pellavaa ja biotiiniä. Ja tähän olen ollut tyytyväinen, samoin hevoset. Yritän pitää ruokinta-ajat aina samana, mutta koska sekä äiti että minä käymme töissä (ja minä koulussa) niin ajat saattavat heitellä tunnilla suuntaan ja toiseen. Tässäkin asiassa kuitenkin pidän tiettyä rajaa.

Tarkkuutta vaalin myös varusteiden suhteen. Mielestäni on kiva kun varusteet ovat siistit ja puhtaat. Pesen ne aina ratsastuksen jälkeen ja katson että ne on ehjät. Kaikki meidän suitset taitaa olla vuodelta 2009? Hyvässä kunnossa ja edelleen kuin uudet! Sama satuloissa. Kalliit varusteet mitä en mielelläni heitä hukkaan. Puhdas, siisti huopa kruunaa kokonaisuuden, siksi minulla niitä huopia onkin, miljoonia. 


Pidän itseäni huumorintajuisena hevosenkäsittelijänä, mutta minulla on tiukat rajat. Jos en hyväksy jotain, huomautan kerran äänellä ja jos ei tapahdu mitään muutosta, komennan fyysisemmin. Tästä nyt joku lohkaisee että olen hevosenhakkaaja tai että hevosten kunnioitus minuun on täysin pelon kautta. Ehei. Tämä tuli ainakin Lurpan kanssa koettua. Jos Lurppaa yritti alistaa komentamalla, se kävi kovemmin päälle. Sitä ei voitu voimalla alistaa ja voin sanoa että minua se kunnioitti 110 %. Jos se joskus sattui minulle luimimaan tai näykkäsemään, ei tarvinnut tai en edes ehtinyt kissaa sanomaan kun hevonen tajusi tehneensä virheen. Ja ei ole tosiaan tarvinnut montaa kertaa komentaa mitään hevosta, hienosti nämä luottavat ja oppivat kerrasta. 

(allekirjoittaneen huomio! Ikinä ei ole tarvinnut hevosta hakata! Kerran Lurppa hyökkäsi päälle alku vaiheessa, jolloin en uskaltanut karsinaan mennä kuin raipan kanssa, muttei sitäkään ikinä tarvinnut käyttää kun seiniin.)

Rakastan maastoilla ja se onkin yksi valtti. Silloin kenttätyöskentely maistuu kummallekin, ratsastajalle kuin hevoselle, paremmin. Kentällä työstän mielummin vähemmän kuin liikaa. Pyryn kanssa tämä korostui, jos teki liikaa, herra alkoi kiukutella. Eli vähän ja tehokkaasti. Lisäksi maastakäsin maastokävelyt ovat aivan parasta. Bravuuri on kun menen Pyryllä (tai aikaisemmin Lurpalla) ja Molla on käsihevosena. Maastot voivat olla ihan reippaitakin, nimimerkillä kunnon laukkatreenimaaston Molla käsihevosena tehneenä. Lisäksi touhuan muutenkin (aina kun aikaa on) hevosten kanssa mielelläni, harjailen, pesen tms. 


Huonoja puolia vielä minusta. Olen huono käymään täydellisesti valmennuksessa. Tosin tähän laitan syyksi ajan puutteenkin. Mutta joskus vain ei onnistu, kykene, pääse tai vain jaksa mennä valmennukseen, vaikka motivoitunut olisikin. Nykyään enemmän aika pulan takia ollut valmennuksia vähemmän, mutta eiköhän tämä tästä taas lähde! Lisäksi saatan olla äkkipikainen ja provosoida hevosta käyttäytymään huonosti, varsinkin kisoissa. Erittäin ikävä piirre josta olen jo hieman päässyt eroon. Hermot kuntoon ja paremmin menee! Pidän harjoja huonossa kunnossa ja samoin suojat ovat yleensä kuran peitossa..Saatan jättää tavaroita levälleen tallissa ja se pistää ärsyttämään! Loimet saattavat jäädä lattialle yöksi jne, ARGH! Mur, ärsyttää tuollainen toiminta, saa haukkua kun itse tekee ;)

Mutta tässä siis jotain. Tuskin ketään ymmärtää minua omistajana sen enempää, en osannut selittää varmaan asioita selkokielellä, mutta yritys oli ainakin kova! :D

Kommentit

  1. Moi, eksyin sun blogiin nyt ekaa kertaa ja kivalta vaikuttaa, mutta mun on pakko huomauttaa, että sulla on bannerissa typo mikä on erittäin häiritsevää :D Se kirjoitetaan kilpailuja... Anteeks xD

    VastaaPoista
  2. Oona, jep tiedän sen kyllä :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

No hei vaan tohtori!

Meillä on maailman paras eläinlääkäri . Ollaan käytetty samaa kotieläinlääkäriä jo varmasti yli kymmenen vuotta. Hän on maailman paras. Tai ainakin meille se sopivin jos ei maailman paras. Kärvisteltyäni viikonlopun yli, äiti soitti heti maanantai aamusta meidän vakiellille. Ja mikä parhainta hän pääsi tulemaan heti saman päivän aikana. On kyllä mahtavaa kun on näin huippu lääkäri tiimin vointia tukemassa! Tutkittavaksi pääsi tänään sekä Alli että Molla. Allin takia ell tallille tuli, mutta toki siinä samalla sitten katsottiin myös Mollan suu ja kysyttiin tuosta sen pahenevasta kutiamisesta. Joka tosiaan tällä hetkellä on niin "kriittisessä vaiheessa" että se yön aikana repii kyljet itseltään auki. Ensin eläinlääkäri tuikkasi Alliin hieman rauhoittavaa ja sen jälkeen tutki Mollan. Mutta koska Alli ei ensimmäisestä piikistä tuntunut rauhoittuvan laittoi se siihen vielä toisen ja jatkoi sitten ponin kimpussa.  Kävi ponin ihan perusteellisesti läpi ja antoi si

Taasko se alkaa?

Jokainen blogia edes hieman seuraileva tietää että olen melko hysteerinen klinikalla ravailija. Jos hevonen ontuu tai tuntuu omituiselta, hommataa sille joko kraniohoitoa tai klinikkaa. Jossain on aina pakko olla syy ja siitä otetaan selvää. Myönnän, että minulle on jopa eläinlääkäri sanonut, että voisi sitä pari päivää kotonakin katsella ennen klinikalle raahausta. Olisihan siinä varmasti pari satasta säästänyt, mutta mielelläni maksan sen summan mielenrauhasta. Hysteerikko mikä hysteerikko. Onko tämä taas alkamassa? Kipua vai kettuilua? Alli on todella herkkänahkainen. Siis kirjaimellisesti. Klippaaminenhan ei aiheuta äänen puolesta ongelmia, mutta kun se tärisevä terä tuodaan iholle se on maailmanloppu*. Alli saa myös todella herkästi haavoja, joka on usempaan kertaan todistettu imppareiden muodossa. Se ei kestä oikeastaan nyt klipattuna kuin yhdellä tietyllä harjalla harjaamista ja sekin on välillä sen mielestä turhan kova. Toisinaan kyljet ovat herkät ja toisinaan mahan

Lukijat keskustelemaan: Millainen on se-oikea kuolain?

Miksi juuri se ja miksei tuo? HOX!  Teksti on täysin minun näkemykseni asioista, kaikki ei sovi kaikille, muistakaa se! ;) Kuolain. Tuo suitsiin ripustettava häkkyrä. Meillä on jos jonkinmoista kuolainta ollut ja varsinkin Mollalla niitä on testailtu. Pidimme Mollaa aluksi vahvana ja vaikeana hevosena, jolta innostuessaan puuttui jarrut. Molla on testannut seuraavia kuolaimia: Kimblewick  - Toimi aikansa, mutta lopulta ei tuottanut haluttua tulosta. Ei ollut se-oikea valinta. Kuparirolleri - Oletettiin kaiken olevan kiinni siitä että Molla puree kuolainta vasten. Paha kämmi ja surkein kokeilu ikinä! Gäg-kuolain  - ei toiminut, teki tammasta etupainoisemman. Pelham  - Toimi myös aikansa, painaa kuitenkin kuolainta vasten Fullcheek - Ei mainittavaa eroa ratsastettavuudessa Olympia + leukaremmi  - Toimii tällä hetkellä Jannin hyppykuolaimena ja maastokuolaimena, toimiva! Mollan se-oikea kuolain on omppunivel. Toimii sillä toivotulla tavalla. Haimme syytä kov